Дыялог з чытачом
Першы месяц навучальнага года пралятае хутка і праходзіць святочна! Сустрэча пасля доўгай канікулярнай паўзы — феерверк эмоцый! Любаванне вынікамі рамонту будынка школы, дагледжанай тэрыторыяй, якая вітае яшчэ па-летняму яркімі фарбамі кветак і кустоў. Нарэшце можна насіць новае адзенне, абутак, упрыгажэнні, аксесуары, прымяніць новыя падручнікі, штодзённікі, разнастайныя школьныя прылады, тэхніку. У верасні пасля адпачынку і канікул усе поўныя сіл і энтузіязму. Ці гэта не свята?! І кастрычнік мы пачнём са станоўчых эмоцый, сустракаючы сваё прафесійнае свята, дзе з новай сілай адчуем, што педагог — цэнтральная фігура адукацыі. Так было, ёсць і будзе!
Калі наша асоба мае такое вялікае значэнне ў адукацыйным працэсе, значыць, варта ўдзяліць ёй асаблівую ўвагу. Якія бакі асобы педагога, якія яе характарыстыкі больш за ўсё выпрабоўваюцца ў час навучальнага года? Не стану спрачацца з адказамі, якія чытачы знойдуць для сябе. І ўсё ж, калі трэба вылучыць штосьці адно, я назвала б такую характарыстыку, як гібкасць. Гібкасць характарызуе і мысленне, і эмацыянальную сферу, і паводзіны. У нейкай меры можна назваць яе стрыжнем прафесіянала, які, дзякуючы гэтай характарыстыцы, адчувае сябе ў прафесіі ўпэўнена і камфортна. А таксама дазваляе цудоўна адчуваць сябе ў зносінах з педагогам вучням, бацькам, калегам. Варта патрэніраваць гібкасць. Жыццё — адзін з найлепшых трэнераў, аднак яго ўрокі могуць быць жорсткімі. Прапануем трэніроўку бяспечную і радасную. Яе варта правесці індывідуальна ці ў групе з калегамі. Вырашайце самі. А можа, вам спадабаюцца прапанаваныя практыкаванні для вашых вучняў ці бацькоў?
Практыкаванне “Завяршыце сказы”. Дадатковыя эфекты ад практыкавання: дапамагае пачаць зносіны; высвечвае розныя грані асобы, якія маглі б лёгка выпасці з-пад вашай увагі пры іншых умовах; дазваляе ўзнікнуць цікавасці да іншага чалавека. Закончыце сказы самастойна ці чаргуючыся з партнёрам. Даверцеся сваёй інтуіцыі, гаварыце ці пішыце тое, што адразу прыходзіць у галаву. Давайце некалькі варыянтаў адказаў, калі атрымліваецца. На заканчэнне прыдумайце некалькі падобных няскончаных сказаў самі. Закончыце гэтыя сказы, чаргуючыся з партнёрам. Працуйце хутка. Дайце некалькі варыянтаў адказаў для сказаў, адзначаных зорачкай.
Калі б я быў птушкай…
Калі б я быў кветкай…
Калі б я быў каштоўным каменем…
Калі б я быў музычным інструментам…
Калі б я быў транспартным сродкам…
Калі б я быў вядомым будынкам…
Калі б я быў інструментам працы…
Калі б я быў дарогай…
Калі б я быў зверам…
Калі б я быў часткай адзення…
Калі б я быў вынаходнікам…*
Калі б я быў зусім іншым чалавекам…*
Калі б я быў нябачным…*
Свае прапановы…
Якія адказы здаліся вам самымі цікавымі? Якія здзівілі? Ці абудзіліся якія-небудзь успаміны, жаданні?
Практыкаванне “Унутры і звонку”. Трэніруем уменне глядзець на праблемы з новага пункту гледжання. Гэта карысна для зніжэння стрэсу, у праблемнай сітуацыі і для прыняцця адэкватных простых рашэнняў. Выконваць практыкаванне можна індывідуальна ці ў пары.
Высветліце прынцып, па якім літары змясцілі ўнутры ці звонку круга.
Рашэнне праблемы: унутры круга размешчаны літары, якія складаюцца толькі з прамых ліній, усе астатнія змяшчаюцца звонку.
Што вы адчувалі ў час практыкавання?
Наколькі вялікімі былі часавыя прамежкі паміж рашэннямі?
Які прынцып трэба прымяніць для рашэння праблемы?
Што вы робіце ў жыцці для таго, каб развіваць свой патэнцыял?
Практыкаванне “Бяру і аддаю”. Акрамя гібкасці, шліфуецца ўменне дасягаць балансу, гармоніі; усведамлення крыніцы праблем і асабістых рэсурсаў. Вазьміце два лісты паперы рознага колеру. На адным запішыце ці намалюйце тое, што вы хацелі б атрымаць ад навакольнага свету, на другім — тое, што хацелі б даць навакольнаму свету. Напішыце акраверш, у якім першыя літары кожнага радка будуць складаць асобнае слова, словазлучэнне ці сказ (напрыклад, ключавое слова (словы) па нашай тэматыцы “Бяру і аддаю”).
Гульні-практыкаванні на аснове метафарычных карт “Ён”, “Яна” (К.Кругер, В.Кірдзій ці іншых набораў).
Практыкаванне “Гэта добра, і гэта ж дрэнна, і гэта зноў добра”. Развіваем варыятыўнасць мыслення. Працуем індывідуальна ці ў групе. Вымайце з набору карткі як стымулы. Каменціруйце падзею, адлюстраваную на картцы, як добрую, потым як дрэнную, пасля зноў як добрую.
Выканайце заданні самі і прапануйце іншым удзельнікам адукацыйнага працэсу як такія, што развіваюць мысленне. Яго гібкасць, бегласць і арыгінальнасць. Дадатковым трэніровачным эфектам будзе і добры настрой.
Заданні:
1. Стварыце максімальна падрабязную (не менш за 10 варыянтаў, а больш — лепш) ацэначную шкалу ад “дрэнна” да “добра” і ад “няправільна” да “правільна”.
2. Прыдумайце неіснуючыя бытавыя прыборы.
3. Складзіце спіс наступстваў ад сітуацыі, калі машыны пачнуць разумець мову чалавека.
4. Ператварыце лічбы ад 0 да 9 у прадметы так, каб выява лічбы была максімальна замаскіравана. Зрабіце 10 выяў. Калі можаце, то ўключыце ўсе свае ідэі ў адзін малюнак.
Практыкаванне “Схаваныя падручнікі”. Паслухайце гісторыю і прапануйце свае варыянты рашэнняў. Гісторыя: “У адной навучэнкі ўзнікла праблема. Трое аднакласнікаў кожны дзень хавалі яе падручнікі, лічачы гэта вясёлым жартам. Просьбы спыніць гэта рабіць не дапамагалі. Тады дзяўчынка паспрабавала ігнараваць дзеянні хлопчыкаў. Але яны ўсё роўна працягвалі хаваць падручнікі. Гэта было вельмі непрыемна, але скардзіцца настаўніцы не хацелася. Нарэшце, дзяўчынка сама знайшла нечаканае рашэнне”.
Якая ідэя з’явілася ў дзяўчынкі? Распрацуйце стратэгію, з дапамогай якой можна карэктна і эфектыўна вырашыць сітуацыю.
Варыянт вырашэння: “Дзякуй. Мне падабаецца, што вы хаваеце мае падручнікі і мне не прыходзіцца выконваць дамашнія заданні. Было б міла з вашага боку хаваць таксама яшчэ мае сшыткі. За гэта я буду вам дзякаваць цукеркамі”. Хлопчыкі хавалі падручнікі і сшыткі, а дзяўчынка “аплачвала” іх працу. Праз некалькі дзён дзяўчынка сказала, што больш не можа “плаціць” за работу, а хлопчыкі рашуча адмовіліся хаваць яе школьныя прылады.
Мы не будзем хваліць вас за працэс і вынікі выканання практыкаванняў.
У час сваіх эксперыментаў псіхолагі высветлілі, што калі ўзнагароджваць чалавека за тое, што ён ахвотна робіць сам, то ён страчвае цікавасць да дзейнасці. Нам бы гэтага не хацелася. Наадварот, наша мэта — паспрыяць таму, каб мы з вамі атрымлівалі задавальненне ад прафесіі педагога, а нашы дзеці і падлеткі вучыліся з радасцю. Рэкамендуем скласці спіс ідэй аб тым, што можа быць менавіта для вас нагодай для радасці і натхнення ў навучальным годзе. Такім чынам, у кожным з 10 месяцаў прафесійнага года нас чакаюць свае натхняльныя эмоцыі і перамогі.
Святлана РАДЗЬКОВА.