Сучасныя ўрокі біялогіі будуюцца на аснове максімальнага ўключэння ў адукацыйны працэс практычнага кампанента вучэбнага зместу. Дзейнасны падыход біялагічнай адукацыі спрыяе развіццю асобы навучэнца, прымяненню біялагічных ведаў на практыцы, удзелу ў практычнай дзейнасці ў галіне медыцыны, сельскай гаспадаркі, біятэхналогіі, аховы прыроды.
Правільнасць выбранага напрамку пацвярджаюць і вынікі рэспубліканскага маніторынгу ўзроўню навучанасці па біялогіі: лепш за ўсё навучэнцы справіліся з заданнямі, якія правяралі засваенне тэарэтычных біялагічных ведаў. З групай заданняў, накіраваных на праверку практычных уменняў, навучэнцы справіліся значна горш — усяго 0,3% правільных адказаў (правядзенне біялагічнага эксперымента, назіранняў). Вынікі маніторынгу дазваляюць сцвярджаць, што незалежна ад зместу вучэбнага матэрыялу па біялогіі навучэнцы адчуваюць значныя цяжкасці ў выкарыстанні ведаў і ўменняў на практыцы. Пры гэтым каля 1/3 навучэнцаў адзначылі, што адчуваюць трывогу з-за дрэнных адзнак па біялогіі, адсутнасці сітуацыі поспеху на вучэбных занятках.
Кожны педагог мае свой вопыт павышэння пазнавальнай актыўнасці і выпрацоўкі практычных уменняў. Я таксама выкарыстоўваю шэраг прыёмаў, якія дазваляюць зрабіць камфортным урок як для навучэнца, так і для настаўніка. “Біялагічныя лайфхакі” — гэты тэрмін мне падказалі дзеці. Лайфхак — карысныя практычныя парады і прыёмы, якія прызначаны спрасціць і аблегчыць наша жыццё. Асабліва мне падабаюцца лайфхакі, якія дапаўняюць праграмны практычны кампанент і не патрабуюць ад педагога значных часавых затрат.
У сваёй рабоце я выкарыстоўваю практыка-арыентаваныя заданні пачынаючы з 7 класа. Так, у тэме “Будова кветкі” прымяненне лайфхака “Загадка белага колеру” дазваляе параўноўваць і аналізаваць розныя аб’екты жывой і нежывой прыроды.
Табліца 1. Лайфхак “Загадка белага колеру”
Аб’ект, які дэманструецца | Інфармацыя для настаўніка |
1. Дэманстрацыя снежак, кавалкаў лёду. 2. Белы пялёстак асцярожна сціскаю пальцамі. Паветра з міжклетнікаў выходзіць, і пялёстак становіцца белым. 3. Апусціце пялёсткі ў ваду. Вада праз вусцейка пранікне ў міжклетнікі, пялёсткі стануць бясколернымі | Прычынай белай афарбоўкі пялёсткаў кветак і сняжынак з’яўляюцца вялікія пустоты, запоўненыя паветрам. Кожная сняжынка паасобку бясколерная. Напластоўваючыся адна на адну, ствараюць ілюзію белага колеру. А вось лёд, які не мае паветраных поласцей, празрысты |
Тэма “Сцябло” пачынаецца з праблемнага пытання “Якое сцябло самае стойкае?”. Лайфхак “Самыя стойкія” стымулюе пазнавальную актыўнасць. На мой погляд, гэты прыём дазваляе распазнаць і вырашыць праблемную сітуацыю, засноўваючыся на вызначэнні лагічнай сувязі: будова — уласцівасці — функцыі.
Табліца 2. Лайфхак “Самыя стойкія”
Аб’ект, які дэманструецца |
Інфармацыя для настаўніка |
1. Металічнымі шпількамі прыціскаю да глебы расліны жыта, каб сцябло размяшчалася гарызантальна |
Палеглае сцябло жыта здольна падымацца праз некалькі дзён вертыкальна пасля моцных ліўняў у выніку фарміравання выгіну ў аснове міжвузелля. Выкарыстайце 2—3 расліны, вырашчаныя ў вазоне |
2. Звязваем разам пучок ільняных валокнаў і спрабуем разарваць |
Ступень полімерызацыі цэлюлозы лёну ў 2—3 разы вышэйшая, чым у бавоўны, таму ён значна мацнейшы, больш стойкі да разбурэння на святле |
Аналізуючы на працягу некалькіх гадоў памылкі абітурыентаў на ЦТ па біялогіі, я адзначыла цяжкасць у распазнаванні збожжавых культур і прадуктаў іх перапрацоўкі. Таму пачынаючы з урокаў батанікі ў 7 класе акцэнтую ўвагу навучэнцаў на тэхнічных і харчовых раслінах, якія растуць у нашай мясцовасці.
Табліца 3. Лайфхак “Што мы ядзім?”
Аб’ект, які дэманструецца | Інфармацыя для настаўніка |
1. Дэманстрацыя кавалка чорнага хлеба | Солад — высушаныя і размолатыя 4—5-дзённыя прарасткі пшаніцы, жыта ці ячменю. |
2. Манныя крупы | Зярняты пшаніцы |
3. Груца | Зярняты аўса |
4. Ячныя крупы | Нешліфаваныя крупінкі ядра ячменю. Уяўляюць сабой драблёныя зярняты ячменю рознай формы, вызваленыя ад кветкавых плевак. Ячныя крупы ў адрозненне ад груцы вырабляюць без шліфавання і паліравання, таму ў іх больш клятчаткі |
Павышае цікавасць да прадмета і выкарыстанне ў якасці лайфхака графічных крыжаванак. Ніжэй прадстаўлены фрагмент графічнай крыжаванкі “Бурак” (sites.google.com/site/agropiligrimymk).
Злучы правільныя адказы:
1. Усе карані адной расліны называюць каранёвай сістэмай таму, што:
а) у расліны многа каранёў (41—45—47—42—26);
б) усе карані расліны звязаны агульнай функцыяй (26—41—42—45—47);
в) у каранёў розныя назвы (42—26—41—47—45).
2. Каранёвы чэхлік фарміруецца з тканкі:
а) покрыўнай (26—46—47—48—49);
б) праводзячай (48—47—49—46—26);
в) усмоктвальнай (47—22—46—48—49).
Праводзіць назіранне за дынамічнымі біялагічнымі аб’ектамі і з’явамі дазваляе прыём “Раслінныя хамелеоны”.
Табліца 4. Лайфхак “Раслінныя хамелеоны”
Аб’ект, які дэманструецца | Інфармацыя для настаўніка |
1. Клубень бульбы | Пакласці на сонечнае святло. Праз некалькі сутак клубень пазелянее, што даказвае парасткавае паходжанне клубня |
2. Ліст чырвонакачаннай капусты — прыродны індыкатар | Першапачаткова яна мае малінава-бэзавы колер. У моцнакіслым асяроддзі (рН 2—3) набывае чырвоны, а пры рН 4—5 — ружовы колер. Далей, па меры нейтралізацыі, ружова-чырвоны колер мяняецца спачатку на бэзавы, потым на светла-сіні (рН 6—7). Пры пераходе значэнняў рН у шчолачную вобласць колер раствору становіцца зялёным (рН 8), жоўта-зялёным (рН 9—–10) і ў моцна шчолачным асяроддзі (рН вышэй 10) — жоўтым |
Станоўчым момантам пры вывучэнні заалогіі ў 8 класе можна лічыць работу з жывымі біялагічнымі аб’ектамі. Адсутнаць жывога кутка пры жаданні можна кампенсаваць вырошчваннем культуры бактэрыі сянной палачкі.
Тайбліца 5. Лайфхак “Сянная палачка”
Аб’ект, які дэманструецца |
Інфармацыя для настаўніка |
Назіраюць аб’ект сянной палачкі пад мікраскопам |
Для атрымання культуры бяруць 25 г сена, дробна наразаюць, змяшчаюць у колбу і заліваюць 200 мл водаправоднай вады. Для нейтралізацыі ў колбу дабаўляюць крыху крэйды і кіпяцяць на працягу 2 г. Для таго каб прарасціць споры сянной палачкі, атрыманы адвар сена зліваюць у іншую колбу пластом не больш за 1—2 см, закрываюць ватным коркам і ставяць у тэрмастат пры тэмпературы +25… + 30°С. Праз 2—3 сутак вадкасць спачатку скаламуціцца, а потым пакрыецца белаватай плеўкай, якая складаецца з сянных бактэрый (споры ператвараюцца ў бактэрыі) |
У 10 класе пры вывучэнні тэмы “Фітагармоны” вялікае значэнне ўдзяляю ўменню прымяняць біялагічныя веды на практыцы пры вырошчванні агародніны і дэкаратыўных раслін. Прыёмы “Спрынтары” і “Асенняе лісце” дазваляюць мадэляваць і прагназаваць працэсы, якія адбываюцца ў прыродзе пад уплывам фітагармонаў.
Табліца 6. Лайфхак “Спрынтары”
Аб’ект, які дэманструецца | Інфармацыя для настаўніка |
Дэманструюцца спелыя таматы, якія кладуць у скрынку з недаспелымі. Праз суткі назіраем поўнае выспяванне агародніны | Газ этылен, які выдзяляюць спелыя плады, паскарае выспяванне пладоў |
Табліца 7. Лайфхак “Асенняе лісце”
Аб’ект, які дэманструецца | Інфармацыя для настаўніка |
У дзве прабіркі разліваюць раствор кіпячоных лістоў чырвонакачаннай капусты: у першую дабаўляюць кроплямі воцатную кіслату — пігмент антацыян набывае чырвоную афарбоўку. У другую дабаўляюць шчолач — пігмент антацыян набывае сінюю афарбоўку | Прычына змянення афарбоўкі лістоў увосень — у разбурэнні хларафілу, праяўленні жоўтага пігменту ксантафілу, у змяненні асяроддзя клетачнага соку, у якім знаходзіцца пігмент антацыян. |
Лайфхак “Жывыя індыкатары” дазваляе правесці на ўроку ў 11 класе міні-даследаванне па тэме “Экалогія”, заснаванае на флуктуіруючай асіметрыі лістоў, што адлюстроўвае экалагічны стан мясцовасці. Гэты прыём фарміруе ў навучэнцаў вымяральныя навыкі біялагічных аб’ектаў, імавернасныя і статыстычныя метады пазнання.
Табліца 8. Лайфхак “Жывыя індыкатары”
Аб’ект, які дэманструецца |
Інфармацыя для настаўніка |
Лісты бярозы |
Па меры набыцця таксічных рэчываў пры фарміраванні ліставой пласціны адбываецца тармажэнне роставых працэсаў, дэфармацыя ліста і невялікія адрозненні паміж правай і левай (R — L) бакамі розных марфалагічных структур, якія ў норме валодаюць сіметрыяй |
Павышае пазнавальную актыўнасць і гатоўнасць навучэнца самастойна працаваць з біялагічнай інфармацыяй розных крыніц лайфхак “Аграпілігрым”. Сайт “Аграпілігрым” створаны на аснове праграмы аб’яднання па інтарэсах “Аграпілігрым” і можа быць выкарыстаны як педагогамі дадатковай адукацыі, так і ва ўрочнай дзейнасці па біялогіі.
Табліца 9. Лайфхак “Аграпілігрым”
Аб’ект, які дэманструецца | Інфармацыя для настаўніка |
Раздзел “Вывучай, эксперыментуй, даследуй” | Работа з сайтам “Аграпілігрым” sites.google.com/site/agropiligrimymk |
Адкрыццё агракласаў у гэтым навучальным годзе, вынікі рэспубліканскага маніторынгу ўзроўню навучанасці па біялогіі пацвярджаюць своечасовасць і актуальнасць укаранення ў сістэму біялагічнай адукацыі кожнага настаўніка біялогіі практыка-арыентаваных прыёмаў так званых прафесійных проб, якія рыхтуюць навучэнцаў да паступлення ў навучальныя ўстановы аграрнай накіраванасці.
Выкарыстанне прыёму “Лайфхак” у маёй практыцы дазваляе не толькі стварыць умовы для павышэння пазнавальнай актыўнасці і развіцця асобы навучэнцаў, але і з’яўляецца своеасаблівай прыступкай да будучай прафесіі. Яркасць, даступнасць, адпаведнасць узроставым асаблівасцям стварае сітуацыю поспеху і напаўняе ўрок вучэбным зместам, значным для кожнага навучэнца ў штодзённым жыцці.
Валянціна БАГДАНОВІЧ,
настаўніца біялогіі гімназіі № 1 Дзятлава Гродзенскай вобласці.